Kompletując Lubuskie.

Czwartek, 26 lutego 2015 • dodano: 26.02.2015 | Komentarze 7

Pierwszego września 1939 roku w kierunku Polski wystartowało 37 niemieckich myśliwców Messerschmitt z lotniska znajdującego się w małej wiosce Wichelsdor, obecnie Wiechlice. W tym momencie zaczęła się II wojna światowa a lotnisko te zyskało bardzo szybko na znaczeniu poprzez wylanie na nim betonowego pasa, który umożliwiał starty nowocześniejszych samolotów. Po przegranej wojnie przez hitlerowskie wojska obiekty przeszły we władanie wojska radzieckiego. Lotnisko zostało znacznie rozbudowane, dobudowano kolejne obiekty i infrastrukturę, a w jego okolicy powstały bunkry m.in. Granit-2, w którym przechowywano broń masowego rażenia. Prawdopodobnie były to głowice nuklearne, chociaż istnieją doniesienia wskazujące na broń biologiczną lub chemiczną – tak czy owak najpewniej była to broń masowego rażenia. Bunkry atomowe (jak je nazwano) pod Szprotawą są niestety w rękach prywatnych ale pomimo tego, naprawdę jest co zwiedzać w tych okolicach, jest sporo miejsc do których można wejść bez żadnego problemu. Problem w tym, że większość z nich jest w opłakanym stanie.

Miałem dzisiaj przejechać się w kierunku Krosna Odrzańskiego i zobaczyć elektrownię wodną w Dychowie ale zrezygnowałem z tych planów i pojechałem się w zupełnie innym kierunku, skracając całodniową wycieczkę do kilku godzin spędzonych na rowerze. Pogoda w dalszym ciągu jest wymarzona do rowerowania więc wykorzystałem wolny czas do maksimum i odwiedziłem dwie nowe gminy, Szprotawę i Małomice a przede wszystkim pokręciłem się trochę po opuszczonym lotnisku w Wiechlicach.

Do Wiechlic pojechałem przez Nowe Miasteczko i Gościeszowice. Na drogach ruch samochodów był wręcz śladowy, teren przyjemnie pofałdowany więc pierwsze trzydzieści kilka kilometrów, umilanych dodatkowo reegowymi dźwiękami płynącymi ze słuchawek, minęło szybko i sprawnie. Poza lotniskiem w Wiechlicach warto zobaczyć pięknie odnowiony pałac, który obecnie jest wysokiej klasy hotel i ma nawet swoje małe pole golfowe. Trzeba przyznać, że renowacja była tam przeprowadzona z gustem i jest co oglądać. Na teren lotniska dojechałem polną drogą, trochę na szagę ale bez problemu. Pojeździłem sporo po bezdrożach, po lotnisku, po lesie, zrobiłem kilka zdjęć i uświadomiłem sobie, że będę musiał tu wrócić aby zjeździć ten teren bardziej. Można spędzić tu sporo czasu, bawiąc się w eksploratora.

Z Wiechlic pojechałem do Szprotawy, które to miasto zrobiło na mnie ponure wrażenie. Rozkopane, brzydkie i jakieś takie nijakie. Jest tam parę zabytków ale dzisiaj po prostu tam byłem, zajrzałem na chwilę i bez żalu ruszyłem do Małomic. Tam nie było już zupełnie nic co było warte tego abym zatrzymał się na dłużej i obrałem kurs powrotny na Bytom Odrz.

Jadąc przez wioski w kierunku Nowego Miasteczka znalazłem kilka ciekawych zabytków. M.in pałacyk w Chichowie, średniowieczną wieżę rycerską w Witkowie czy też ciekawe ruiny kościoła w Długim. Kilka fotek przy każdym z tych miejsc a po za tym po prostu jazda prosto do domu. Na koniec zafundowałem sobie podjazd z N.Miasteczka do Miłakowa i od Popowa ostatnie cztery kilometry zjechałem prosto z grzbietu Wzgórz Annabrzeskich w dolinę Odry, w której leży Bytom Odrz. Ostatni wyjazd podczas tego urlopu dobiegł końca. Było świetnie :)

Zaliczone gminy: Szprotawa (194), Małomice (195)

Pałac w Wiechlicach.

Pałac w Wiechlicach, małe pole do golfa.

Gotowy do startu :) Pas startowy na nieczynnym poniemieckim i poradzieckim lotnisku w Wiechlicach.

Hangar lotniczy na nieczynnym poniemieckim i poradzieckim lotnisku w Wiechlicach.

Hangary lotnicze na nieczynnym poniemieckim i poradzieckim lotnisku w Wiechlicach.

Nieczynne poniemieckie i poradzieckie lotnisko w Wiechlicach.

Nieczynne poniemieckie i poradzieckie lotnisko w Wiechlicach. Ktoś tu się jeszcze bawi w wojnę...

Barokowa fontanna na rynku w Szprotawie.

Pomnik ustawiony na 40-tą rocznicę zwycięstwa nad faszyzmem. Szprotawa.

Pałac w Janowcu.

Średniowieczna rezydencja rycerska z XVw. Prawdziwy unikat w Witkowie.

Ruiny kościoła św.Jakuba z XIIIw., Długie.

| 20:00 środa, 4 marca 2015 | linkuj Jurek - pojedziemy kiedyś tam razem, oprowadzę Cię :)
Tomek - Bolesławiec paskudny? Mi się podoba :) I zamierzam się tam niedługo wybrać :) Urlop miałem super bo zabrałem ze sobą rower i pogoda mi sprzyjała :)
Xtnt - Te bomby już dawno złomiarze powyciągali :) Chociaż, kto wie :)
Seba, wolny czas już niedługo się u mnie ukróci. Korzystam więc póki mogę ;)) Ta wieża rycerska jest niestety w prywatnych rękach i nie ma jak dostać się do środka ale dobra wiadomość jest taka, że jest na sprzedaż więc jak trochę wolnej kasy to może być Twoja ;))
Anetka - zamieniłbym te moje jazdy na Twoje wojaże Cypryjskie ;)))
Qba - dokładnie :))
anetkas
| 15:56 piątek, 27 lutego 2015 | linkuj Piękna wycieczka :) Fajnie że wykorzystujesz urlop na rowerze, mimo tego, że dookoła szaro i buro :)
Beny79
| 07:23 piątek, 27 lutego 2015 | linkuj Zazdroszczę wolnego czasu:) A ten rycerski obiekt bardzo mi się podoba.Do środka można zerknąć?
| 21:30 czwartek, 26 lutego 2015 | linkuj Początek jak u Wołoszańskiego :)

Zawsze zadziwiały mnie te rejony. Za "swoje" uznawałem południowy zachów Dolnego Śląska, potem dopiero Zieloną Górę. Zagłębie miedziane i okolice na północ właśnie od (paskudnego) Bolesławca jedynie mnie zniechęcały. A tu proszę - Witkowo wow. I militarne ciekawostki też niezłe. Super miałeś urlop!
| 20:47 czwartek, 26 lutego 2015 | linkuj Kiedyś często bywałem służbowo w Bolesławcu."czaiłem" się na wizytę w Wiechlicach i Szprotawie i się doczekałem ! :)

Wpisz cztery pierwsze znaki ze słowa akzes