Temperatura:-1.0

Poznańskie fortyfikacje.

Czwartek, 21 stycznia 2016 • dodano: 21.01.2016 | Komentarze 6

Poznańskie fortyfikacje istnieją już ponad 1000 lat – ich historia sięga czasów średniowiecza. W pierwszej połowie XIX wieku powstała potężna twierdza poligonalna. Później, po zjednoczeniu Niemiec, umocnienia rozbudowano w nowoczesnym systemie fortowym. W latach 1876–1886 wokół miasta zbudowano 9 fortów głównych (nr I – IX) i 3 mniejsze forty pośrednie (IVa, VIa i IXa). W latach 1887–1890 pierścień fortyfikacji rozbudowano o kolejne 6 fortów pośrednich nowego typu (Ia, IIa, IIIa, Va, VIIa i VIIIa) oraz kilkadziesiąt schronów dla piechoty, dla artylerzystów i do składowania amunicji. Fortyfikacje były rozbudowywane i modernizowane aż do wybuchu I wojny światowej i w końcu stworzyły skomplikowany system umocnień, zajmujący ogromny obszar o średnicy prawie dziesięciu kilometrów.

Zrobiłem dzisiaj mały wstęp do całodniowej wycieczki po poznańskich fortyfikacjach jaką zaplanowałem już dawno. Dlaczego całodniowej? Samo objechanie wszystkich fortów, które wchodzą w skład zewnętrznego pierścienia fortyfikacji pruskich na terenie Poznania zajęło mi dzisiaj prawie cztery godziny wraz ze zrobieniem jednego zdjęcia w każdym z tych miejsc. Nic nie zwiedziałem, nie oglądałem - po prostu chciałem zobaczyć ogólnie jak to się prezentuje. Teraz już wiem, że trzeba przeznaczyć na to cały dzień, wraz z Cytadelą.

Wyjechałem o czternastej, wróciłem o osiemnastej. Zimno, przenikliwy wiatr powodował, że odczuwalna temperatura była pewnie w okolicach minus siedmiu, ośmiu stopni. Do tego cała masa lodu, kolein i innego dziadostwa spowodowała, że prędkość była mocno ograniczona. Przydała się herbata w termosie.

Mapa i zdjęcia każdego z fortów poniżej, w kolejności odwiedzonych w dniu dzisiejszym :)

Fort VI Thietzen.

Fort Ia Boyen.

Fort II Stűllpnagel.

Fort IIA Thűmen.

Fort IIIA Prittwitz. (Obecnie mieści się w nim Krematorium...)

Fort IV Hake.

Fort IVA Waldersee.

Fort V Waldersee.

Fort VA Bonin.

Kategoria 50-75, Wielkopolska

| 18:05 wtorek, 9 lutego 2016 | linkuj Tak sobie teraz myślę - gdyby Poznań byłby np. Berlinem to takie forty byłyby znane na całym świecie i wykorzystywane turystycznie w sposób maksymalny. Ale jako, że Poznań to miasto doznań to jest jak jest i zamiast perełki mamy składy opon, krematoria i zarośnięte krzaczorami meliny. Takie życie.
Jarekdrogbas
| 10:08 sobota, 23 stycznia 2016 | linkuj Aż się prosi o komentarz.... Super żeś to zorganizował. Ja mam fioła na punkcie obiektów militarnych a jeszcze bardziej się cieszę jak dowiaduje się czegoś nowego. Dla mnie nowością jest informacja, że w III jest krematorium;) Bardzo udana wycieczka. Super!
starszapani
| 07:26 sobota, 23 stycznia 2016 | linkuj Fajna wycieczka ;)
rolnik90
| 22:01 piątek, 22 stycznia 2016 | linkuj Fajny Pomysł! Tez o tym myślałem, teraz dzięki tobie mam mapkę będzie mi łatwiej:-)
| 22:28 czwartek, 21 stycznia 2016 | linkuj Super pomysł! A co do IX A to mogłeś dać znać, że będziesz na Dębcu :)

JPbike - tę dyskotekę znam tylko z opowiadań (bo nie bywam w takich przybytkach) moich znajomych z którejś tam, zmienianej jak rękawiczki, roboty. Ciężko pracowali, żeby z tego fortu zrobić miejsce zdatne do użytku. I w końcu się udało.
JPbike
| 20:10 czwartek, 21 stycznia 2016 | linkuj Bardzo dobry pomysł !
Forty VIII i VIIIa to dl mnie rzut beretem, w jednym była dyskoteka, a do drugiego próbowałem się zapuścić :)

Wpisz cztery pierwsze znaki ze słowa trzad